این ماهی دارای سری بر جسته و باله های بلند بود. در اوایل سال 1994 دو گونه سیچیلاید به نامهای (رد دویل) و (پرت قرمز) از تایوان به مالزی صادر گردید که با جفت شدن این دو گونه با ماهیان محلی ذکر شده یعنی (کاروی) اولین فلاور هورن ها به دنیا معرفی شدند. اما این فلاور ها شباهت کمی با فلاور های امروزی داشتند. پس از این اتفاق تکثیرهای بیشتری صورت پذیرفت تا اینکه در سال 1998 گونه ی دیگری از سیچیلاید ها به نام (گلد تایگرسبز) از آمریکا مرکزی به مالزی انتقال یافت و از جفت شدن آن و همچنین (پرت قرمز) با نخستین نمونه های فلاور های به دست آمده و فلاور های امروزی به نام (لوهان) به وجود آمد. در سال 2000 گونه ای به نام فلاور کامفا با مشخصاتی برجسته تر ظهور یافت که دارای سری برجسته تر و چشمانی فرو رفته تر بود. مشخصات ظاهری و مشترک فلاور ها عبارتست از: بدنی تقریبا گرد با سری بر جسته و تاجی بزرگ  باله ها نیز تقریبا بزرگ است. ماهیان نر دارای باله های پشتی دنباله دار هستند که در انتها به صورت رشته ای کشیده شدند و باله های ماهیان ماده نیز کوتاه تر و در انتها گرد هستند.

ماهی فلاور هورن یک سیچلاید درشت جثه هیبریدی است.این ماهی در طبی استقبال ماهی دوستان (به جای ماهی بازان) در رده ی ماهی هایی نظیر دیسکاس و آروانا قرار گرفته است. اگر با مبانی فنگشویی آشنا باشید می دانید که چینی ها برای اژدها احترام خاصی قایل هستند. به خاطر همین موضوع آنها اعتقاد دارند که ماهی آروانا چون به اژدها شبیه است، نگهداری این موجود در خانه برای صاحبش خوش یمن است. این اعتقادات فنگشویی درباره ی فلاورهورن هم به وجود آمده است و چینی ها اعتقاد دارند که هر چه زایده ی روی سر این ماهی موسوم به کوک (KOK) بزرگتر باشد، بخت و اقبال صاحب آن در مسایلی مانند شغل و تجارت و امور زندگی بیشتر است و این اعتقاد تا جایی پیش رفته است که امروزه این ماهی در شرق دور به قیمت های بسیار گزاف خرید و فروش می شود تا بخت و اقبال را به همراه خود به خانه ی صاحب جدیدش ببرد. این اعتقادات در شرق دور آنچنان قوی است که حتی در خبری خوانده بودم که رییس جمهور یکی از این کشورها یکی از این ماهی ها را به قیمت بسیار گزافی (به پول ما نزدیک به 100 میلیون تومان!!!) خریده بود. این نکات را گفتم تا دوستان علت قیمت بالای این ماهی را حتی در کشور خودمان بدانند و گمان نکنند که این ماهی تافته ی جدا بافته ایست و قیمت بالای آن به خاطر زیبایی و یا چیز دیگری است و در واقع قیمت های این ماهی در بازارهای کشورهای دیگر بر قیمت این ماهی در کشور ما هم اثر گذاشته است..

مشخصات ماهی و شرایط نگهداری:

این ماهی یکی از سخت جان ترین ماهی های آب شیرین محسوب می شود و نگهداری از آن خیلی سخت نیست و هر شخصی با هر مقدار تجربه می تواند از این ماهی نگهداری کند. البته به شرط آنکه اطلاعات اولیه و اصولی نگهداری از آکواریوم و به خصوص حفظ کیفیت آب و چرخه ی ازت را به درستی بداند و بتواند به آن عمل کند. ماهی های زیر 10 سانت به طور کلی برای خرید زیاد مطمن نیستند و زیر این اندازه هم به بازار عرضه نمی شوند. زیرا بیماری های انگلی در نوزادی این ماهی بسیار شایع است و بسیاری از بچه ماهی ها قبل از رسیدن به 10 سانتی متری میمیرند. اما ماهی های 10 سانتی متری به بالا را می توان با خیال راحت خریداری کرد. فلاورهورن معمولا تا 30 سانتی متر رشد می کند که نمونه های 40 سانتی متری و بیش از 40 سانتی متری آن هم دیده شده است.

برای این ماهی Ph بین 7 تا ۸/۷ (یعنی هفت و هشت دهم) و دمای بین 27 تا 32 درجه ی سانتی گراد توصیه می شود. اندازه ی آکواریوم مناسب برای این ماهی، با ابعاد 120 سانتی متر طول و 60 سانتی متر عرض پیشنهاد شده است(برای تنها ۱ ماهی).

لازم به ذکر است که این ماهی بسیار مهاجم و قلمروطلب است وهیچ ماهیی را نمی توان در کنار این ماهی نگهداری کرد. شاید برای شما هم پیش آمده که وقتی که دستتان را نزدیک آکواریوم این ماهی می برید این ماهی به اصطلاح با شما بازی می کند و دست شما را تعقیب می کند. اما این اصلا یک بازی نیست و این ماهی قلمروطلب دست شما را به قصد حمله به شما تعقیب می کند که از پشت شیشه موفق نمی شود. این ماهی حتی به لجن خوار داخل آکواریوم رحم نمی کند و ممکن است آن را بدرد. این قلمروطلبی حتی در مورد فلاورهای دیگر هم صدق می کند و دو فلاوری که در یک تانک باشند حتما به هم حمله می کنند و یکی دیگری را از پای در میاورد. این قضیه باعث شده است که جفت زدن این ماهی تا حدودی مشکل باشد. چون اگر ماهی نر از ماهی ماده خوشش نیاید و آن را نپذیرد بدون شک آن را خواهد کشت.

در رابطه با بچه گیری از فلاور باید بگویم که نکردن این کار خیلی بهتر است. چون معمولا ماهی هایی که از این طریق حاصل می شوند اصلا کیفیت پدر و مادر را چه در زیبایی و چه در کله ای که خواهند زد ندارند و این کار تنها باعث این می شود که نسل فلاورهای نامرغوب بیشتر شود. این کار را تنها برای کسب تجربه و علاقه ی خود انجام دهید و تا از کیفیت ماهی های حاصله مطمین نشده اید آنها را به بازار عرضه نکنید. این که الان در فروشگاه ها و سایت ها مطالبی راجع به فلاور بی کیفیت و نامرغوب ایرانی می شنوید از همین تولید مثل نادرست فلاور به دست افراد بی تجربه یا کم تجربه ناشی می شود..

تشخیص جنسیت ماهی در بزرگسالی آسان است ماهی نر بالغ بسیار زیباتر است و مهمترین مشخصه ی آن داشتن زایده ای بزرگ بر روی سرش است که همان طور که گفتم به کوک (KOK) موسوم است. ماهی ماده فاقد کوک است. اصطلاحی که درباره ی کوک در ایران رایج است این است که می گویند: "فلاور کله زده است!".که از لحاظ لغوی اشتباه است. کوک فلاور چیزی جز چربی انباشته شده بر روی سرش نیست و سوال بسیاری این است که چگونه کوک فلاور را بزرگتر کنند. گفته می شود که مواد حاوی امگا 3 مانند میگو می تواند بر رشد کوک فلاورهورن تاثیر داشته باشد.

تشخیص جنسیت فلاور در دوران کودکی از 2 راه امکان پذیر است:

1-ماهی ماده در دوران قبل از بلوغ و بعد از بلوغ معمولا (تاکید می کنم معمولا چون این امر همیشگی نیست و استثنا هم زیاد دارد) روی باله ی پشتی خود یک خال واضح و آشکار دارد.

2-ماهی نر نابالغ را اگر از آب خارج کرده و با انگشت شست در زیر شکمش از زیر آبشش تا نزدیکی ناحیه ی تناسلی اش را نوازش دهید، مایع زلالی از ناحیه ی تناسلی اش خارج می شود که من این کار را تا به حال تجربه نکرده ام اما حرفه ای های خارج از کشور این روش را خیلی دقیق میدانند. به هرحال توصیه می شود برای این که مطمین باشید که ماهی که می خرید نر است، حتما ماهی بالغ که کوک دارد را بخرید(یا به اصطلاح کله زده است).

ماهی فلاورهورن حتما باید با غذاهای با کیفیت تغذیه شود تا رنگ و روی خوبی پیدا کند و کوک اش رشد کند. غذای زنده هم برای این ماهی یک امر نسبتا ضروری است و هرزگاهی باید برایش غذای زنده تهیه شود.البته باید از سلامت غذای زنده مطمین بود تا ماهی ما انگل یا بیماری از نوع دیگری نگیرد.

مهم ترین شاخصه های یک فلاور زیبا عبارتند از:

1-کوک:هرچه بزرگتر و خوش رنگتر، بهتر.

2-رنگ:هرچه رنگ ها واضح تر، بیشتر و منحصر به فردتر باشند بهتر است.

3-فرم بدن:هرچه ماهی عضلانی تر و دارای گلوی برجسته تر و رنگی تر باشد، بهتر است. هرچه صورت فلاورهورن به میمون شبیه تر (اصطلاحا Monkey Face) باشد، بهتر است.

4-نقاط افقی روی بدن موسوم به "فلاور":نام این ماهی به خاطر وجود این علایم گل مانند بر روی بدنش انتخاب شده است. هرچه این خط ها پر رنگ تر و پیوسته تر باشند بهتر است. در ضمن برخی فلاورهورن ها دارای دو سری خط فلاور موازی هستند که به دوبل فلاور معروف شده اند و از ارزش بالایی برخوردارند.

 فلاور هورن دارای گونه ها ورنگ های متنوعی است برای هر چه زیبا تر شدن رنگ فلاورها میتوانید انها را با غذا های زنده و کاهو واسفناج تغذیه کنید که رنگ ماهی شما را زیبا تر میکند همچنین میتوانید از غذاهای رنگدانه که برای رنگ دهی به بدن ماهی ها مخصوصا فلاور ساخته شده استفاده کنید. .

 فلاورها تا 30 سانتی متر رشد میکنند ماهیهای بسیار خشنی هستند که حتی به هم نوعان خویش رحم نمی کنند و به انها آسیب میرسانند ازماهی های هیبرید هستند اسم علمی ندارند در عوض اسم چینی دارن عده ای عقیده دارن که پیدایش این ماهی بر اثر جهش ژنتیکی سیکلید هاست ولی دلایل زیادی هست که این ماهی در اثر جفت گیری های انتخابی بشری بدست اومده.
شرایط سخت اکواریوم رو از لحاظ دما، سختی اب و پ هاش و نیترات رو تحمل میکند ولی بهترین پ هاش برای انها 7 تا 7.8 هست. ودمای 27 تا 32. مثل تمام سیکلید ها فضای بزرگ برای شنا و مخفیگاه رو در اکواریوم دوست داره ولی به گیاه طبیعی جور نیست. شن کف رو هم بهم میریزه. تا 30 سانت رشد میکنند.در سطوح میانی و کف اکواریوم شنا میکنند تقریبن انواع غذا هارو میخورن چه زنده و چه خشک ویا فریز شده.ماهی بسیار مهاجمی هست و عمومن با ماهی دیگری سازگاری ندارد بهتراست با دست به او غذا ندهید!بعضی عقیده دارند که با سیکلید های بزرگ میشود نگهداری بشود این ماهی برای رشد خوب احتیاج به 200 لیتر أب دارد
فلاور ها معمولا عادت دارند برای خودشان 1 مکان یا چند نقطه در آکواریوم را انتخاب کرده و آن را گود میکنند و آنجا را به مکانی امن برای استراحت و زندگی اتخاب مینمایند در بالغین این رفتار برای نگاهداری تخم ها و بچه ماهیان درون این گودال نیز دیده میشود.

مژده مژده****************

بار جدید فلاورهورن‌های وارداتی و غذاهای تخصصی وارداتی در حال حاضر موجود میباشد برای اطلاعات بیشتر و خرید به لینک زیر مراجعه فرمایید

t.me/Golden_highback

 

#ترامپ #بایدن #دلار #سکه # بورس #طلا #کرونا #اکواریوم #گیاه #پلنت #سیچیلاید #دیسکس #آروانا #گلدفیش